Saturday, March 8, 2008

ဦး၀င္းတင္ရဲ႕ေျခရာမ်ား

(ကိုမင္းေက်ာ္ခိုင္ေရးဆဲြေပးထားေသာ ဦး၀င္းတင္ပံုတူပန္းခ်ီျဖစ္ပါတယ္)

ေမာင္စြမ္းရည္
ဦး၀င္းတင္ကို က်ေနာ္စတင္သိကၽြမ္းခဲ့ရတာကေတာ့ ေၾကးမံုသတင္းစာ အယ္ဒီတာတေယာက္အေနနဲ႔ပါ။ ေၾကးမံုသတင္းစာကို ေအာင္ဗလေခၚဦးေသာင္းက စတင္တည္ေထာင္လိုက္ၿပီး ဇ၀န၊ စိန္ခင္ေမာင္ရီ၊ ဦး၀င္းတင္တို႔ ၀ိုင္း၀န္းအားထုတ္မႈေၾကာင့္ တဟုန္ထိုး ထင္ေပၚေက်ာ္ၾကားလူႀကိဳက္မ်ားလာခဲ့ပါတယ္။

ေနရာၿမဲၿမဲ ဇြဲေကာင္းေကာင္းနဲ႔ အားထုတ္သူကေတာ့ ဦး၀င္းတင္ပါ။ ဦး၀င္းတင္ဟာ ဘဲြ႔မရခင္ကတည္းက စာေပဗိမာန္မွာလုပ္ေနရာက နယ္သာလန္ႏိုင္ငံ၊ အမ္စကာဒမ္ၿမိဳ႕မွာ ပံုႏွိပ္ထုတ္ေ၀မႈပညာကို လက္ေတြ႕ဆည္းပူးလုပ္ကိုင္ဖို႔ တာ၀န္ေပးခံရပါတယ္။ အဲဒီကျပန္လာေတာ့ လခေကာင္းတဲ့ စာေပဗိမာန္အလုပ္ကိုစြန္႔လႊတ္ထားခဲ့ၿပီး မေသခ်ာမေရရာတဲ့ စာနယ္ဇင္းေလာကထဲကို ေျခစံုပစ္ၿပီး၀င္လာခဲ့တာပါ။
တကယ္ေတာ့ ဦး၀င္းတင္က ဘဲြ႔ရၿပီးက တည္းက စာနယ္ဇင္းေလာကထဲကို ေျခစံု ပစ္၀င္ဖို႔ ႀကိဳးစားခဲ့တာပါ။ သူ၀င္ေရာက္ လုပ္ကိုင္မယ့္ေနရာက သူေလးစားယံု ၾကည္မႈရွိတဲ့ ေနရာမ်ဳိးမွာပဲ လုပ္ခ်င္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ သူနဲ႔ရင္းႏွီးတဲ့ ထင္လင္းေခၚ ဦး သိန္းေမာင္ကို ဒဂုန္တာရာဆီ လိုက္ပို႔ခိုင္းဖူးပါတယ္။
လြတ္လပ္ေရးရကာစက ကမာ႐ြတ္၊ လွည္းတန္းရပ္၊ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္နဲ႔နီးတဲ့ အိမ္တအိမ္မွာ စာေပသမား လူငယ္ေတြ စုေ၀းေနထိုင္ေလ့ရွိဖူးတယ္။ တခ်ဳိ႕က ဒီအိမ္မွာပဲ အိပ္ၾက စားၾကသတဲ့။ တခ်ဳိ႕က ညေနဘက္ ေက်ာင္းဆင္းခ်ိန္က် မွ လာေရာက္စုေ၀းၾကသတဲ့။ အဲဒါက ဦးခင္ေမာင္လတ္၊ ေဒၚခင္မ်ဳိးခ်စ္တို႔ရဲ႔အိမ္ပါ။ သူတို႔ကလဲ ငယ္တုန္း႐ြယ္ တုန္းေပ့ါ။ ပထ မကေတာ့ တေကာင္းေဆာင္နားမွာလို႔ ၾကားဖူးတယ္။ တကၠသိုလ္နဲ႔နီးလို႔ တကၠသိုလ္ဘက္က ေက်ာ္ေအာင္၊ ျမသန္း(တင့္)၊ သန္းတင္၊ ၾကည္လင္၊ ၾကည္ေအးတို႔နဲ႔အတူ သူတို႔ေအာက္နည္းနည္းငယ္တဲ့ ကို၀င္းတင္တို႕လဲပါၾကသတဲ့။
သူတို႔ထကိႀကီးသူေတြကေတာ့ ဒဂုန္တာရာ၊ သန္းေဆြ၊ ေသာ္တာေဆြ၊ ထင္လင္းတို႔ပါပဲတဲ့။ ဒါေၾကာင့္ ကို၀င္းတင္က စာေပသစ္အသိုင္းအ၀ိုင္းနဲ႔ နီးစပ္ၿပီး ျပည္သူ႔စာအယူအဆဘက္ကို စာေရးဆရာမျဖစ္ခင္ကပဲ ေရာက္ရွိေနသူ စာေပလူငယ္တဦးျဖစ္ခဲ့ပံုရပါ တယ္။
ဒဂုန္တာရာက ‘ဂႏၶ၀င္ဂ်ာနယ္’ထုတ္ေတာ့ ဆရာထင္လင္းကို လိုက္ပို႔ခိုင္းၿပီး စာနယ္ဇင္းေလာကထဲကို ေျခစံုပစ္၀င္လိုက္တာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒဂုန္တာရာကလဲ လက္ခံပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဂႏၶ၀င္ဂ်ာနယ္ဟာ ႏွစ္ပတ္ပဲ သက္တမ္းရွိလိုက္ပါတယ္။ ဦး၀င္းတင္လဲ လြတ္လပ္ေရး ရစေခတ္က တကၠသိုလ္က ဘဲြ႔ရစာေပသမားေတြ ၀င္ ေရာက္လုပ္ကိုင္ရာျဖစ္တဲ့ ‘စာေပဗိမာန္’ စာအုပ္ထုတ္ ေ၀ေရးလုပ္ငန္းကိုပဲ ၀င္ေရာက္အမႈထမ္းပါတယ္။ စြယ္ စံုက်မ္းေတြ စတင္႐ိုက္ႏွိပ္ ထုတ္ေ၀ေနတဲ့ ကာလေပါ့။
အဲဒါက ၁၉၅၃ ခုႏွစ္ပါ။ ရာထူးက လက္ေထာက္ အယ္ဒီတာပါ။ သူ နယ္သာလန္ႏိုင္ငံ၊ အမ္စတာဒမ္ၿမိဳ႕၊ ဇမ္ဘာတန္(Jambarton) စာအုပ္ထုတ္ေ၀ေရး ကုမၸဏီမွာ စာအုပ္ထုတ္ေ၀မႈပညာနဲ႔ စာနယ္ဇင္းပညာဆည္းပူးခဲ့တာက (ဒဂုန္တာရာရဲ႕ၾကာပန္းေရစင္စာအုပ္မွာ) ၁၉၅၅ ခုႏွစ္က ၁၉၅၇ ခုႏွစ္ထိ ၂ ႏွစ္မွ် ၾကာပါ တယ္။
စာေပဗိမာန္က လူထုသိပၸံက်မ္းေတြနဲ႔ ႏွစ္ငါး ဆယ္ႏိုင္ငံေရး၊ လူမႈေရး၊ ယဥ္ေက်းမႈစာအုပ္တဲြေတြကို ႐ိုက္ႏွိပ္ထုတ္ေ၀ခဲ့ရတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ပံုႏွိပ္တိုက္မွာလုပ္ရင္း သတင္းေပးစာစဥ္ေလးမ်ားကိုလည္း ဥေရာပ ေရာက္ ျမန္မာပညာေတာ္သင္ ေက်ာင္းသားေတြအ တြက္ ကိုယ္တိုင္ေရးသား တည္းျဖတ္ထုတ္ေ၀ ျဖန္႔ခ်ိပါ ေသးတယ္။ ဆရာ၀င္းတင္ ဒက္ခ်္ဘာသာစကားနဲ႔ ေရး သားထားတဲ့ ေဆာင္းပါးတေစာင္ကို မဂၢဇင္းတခုမွာ ျမင္ဖူးလိုက္တယ္လို႔ က်ေနာ္မွတ္မိေနပါတယ္။
ဦး၀င္းတင္အေနနဲ႔ ေၾကးမံုသတင္းစာႀကီးမွာ အားခဲ လုပ္ကိုင္ေနရင္း စစ္အုပ္စုတက္လာၿပီး သတင္းစာေတြ ကို ျပည္သူပိုင္သိမ္းတာ ခံလိုက္ရပါတယ္။ သတင္းစာ ကို စစ္တပ္နဲ႔ စစ္တပ္ပါတီျဖစ္တဲ့ မဆလက ႀကီးၾကပ္လိုက္တဲ့အခါ သတင္းစာဆရာစစ္စစ္ေတြမွာ အရသာ ပ်က္လာပါတယ္။ မႏၱေလးမွာ တခုတည္းေသာ သ တင္းစာအျဖစ္ ဆက္လက္ရပ္တည္ေနတဲ့ လူထုသ တင္းစာကိုလဲ ၁၉၆၇ ခုႏွစ္မွာ ပိတ္ပစ္လိုက္ခဲ့ပါၿပီ။
အဂၤလိပ္လက္ေအာက္မေရာက္ခင္ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ‘ရတနာပံု’ဆိုတဲ့ ပထမဦးဆံုး ျမန္မာသတင္းစာကို ထုတ္ခဲ့တဲ့ ရတနာပံုမႏၱေလးမွာလဲ သတင္းစာမရွိတဲ့ ျမန္မာ့ဒုတိယၿမိဳ႕ေတာ္ႀကီးအျဖစ္နဲ႔ ဟာလာဟင္းလင္း သတင္းမလွျဖစ္ခဲ့ရပါတယ္။
မႏၱေလးလိုၿမိဳ႕ႀကီးမွာ ခုလို သတင္းမဲ့ျဖစ္ေနတာ အေတာ္ၾကာေတာ့ ရန္ကုန္မွာ ျပည္ သူပိုင္သိမ္းထားတဲ့ ဟံသာ၀တီသတင္းစာကို ပို႔လိုက္ပါတယ္။ အဲဒါ ၁၉၆၉ ခုႏွစ္ပါ။ အယ္ဒီ တာခ်ဳပ္က က်ေနာ္တို႔ရဲ႔ မိတ္ေဆြႀကီး ဦး၀င္းတင္ပါ။ ဒီေတာ့မွ က်ေနာ္တို႔အခ်င္းခ်င္း ယံုယံု ၾကည္ၾကည္ ရင္းရင္းႏွီးႏွီး ရွိလာခဲ့ပါတယ္။ မန္းဟံသာ၀တီဖြင့္ပဲြမွာေတာ့ ဆရာႀကီးေ႐ႊဥေဒါင္း၊ ဆရာႀကီးျမမ်ဳိးလြင္၊ လူထုဦးလွ၊ လူထု ေဒၚအမာတို႔နဲ႔အတူ အထက္ဗမာႏိုင္ငံ စာေရးဆရာအသင္းက လူငယ္ေတြလဲ ပါၾကပါ တယ္။ က်ေနာ္တို႔ကလဲ အဲဒီအခ်ိန္အထိ က် ေနာ္တို႔ အသင္းကို မဖ်က္ေသးဘဲ ရပ္တည္ ထားႏိုင္ေသးတယ္။
ဦး၀င္းတင္ကုိ သူ႔အထက္က ပါတီေကာင္ စီေတြမွာလိုက္တာက ‘ဒုတိယလူထုသတင္း စာမျဖစ္ေစရ’ဆိုတာပါပဲ။ ဒါေပမယ့္ ဦး၀င္းတင္လို တကယ့္သတင္းစာသမားက သတင္း စာဘိုးေအႀကီး ေ႐ႊဥေဒါင္းတို႔လို၊ တသက္လံုး သတင္းလုပ္လာတဲ့ ၀ါရင့္သတင္းစာဆရာႀကီး ဦးလွ၊ ေဒၚအမာတို႔လို ပုဂၢိဳလ္မ်ဳိးေတြကို ဘယ္မွာေက်ာင္းခိုင္း ပစ္ပယ္ေနႏိုင္ပါ့မလဲ။ ဦး၀င္းတင္က မႏၱေလးစာနယ္ဇင္း ဘိုးေအႀကီးမ်ားကို အား ထားသလို မႏၱေလးòမ႔ကလဲ ဦး၀င္းတင္လို စာနယ္ဇင္းသမားစစ္စစ္ကို အားထားၾက ပါတယ္။
ခက္တာက လူလည္ႀကီးဦးေန၀င္းကလဲ ဦး၀င္းတင္ ကို အားကိုးယံုၾကည္ဟန္ျပပါတယ္။ သူ မႏၱေလးကို ေရာက္ရင္ မႏၱေလးၿမိဳ႕မ်က္ႏွာဖံုး စာနယ္ဇင္းသမား ေတြ၊ ယဥ္ေက်းမႈနယ္ပယ္စံုက ပုဂၢိဳလ္ေက်ာ္ေတြကို နန္း တြင္းမွာ စုေ၀းေစဖို႔ ဦး၀င္းတင္ကိုပဲ စီစဥ္ခိုင္းေလ့ရွိပါ တယ္။ ဦး၀င္းတင္ကလဲ ဘာမဆို လူထုဦးလွ၊ လူထုေဒၚ အမာတို႔ကို အားကိုးတႀကီး ခ်ဥ္းကပ္တိုင္ပင္ လုပ္ ေဆာင္တာပါပဲ။
ဟံသာ၀တီအခ်ပ္ပိုဆိုၿပီး စစ္ဗိုလ္တေယာက္ ခ်ယ္ လွယ္ဖို႔ေပးထားတာဟာလဲ တျဖည္းျဖည္းနဲ႔ မန္းလူထုရဲ႕ ယဥ္ေက်းမႈစင္ျမင့္တခုျဖစ္လာပါတယ္။ ဟံသာ၀တီ တနဂၤေႏြအခ်ပ္ပိုေတြဟာ တန္ဖိုးရွိမွန္းသိလို႔ ခုအခါ ကြန္ပ်ဴတာတကၠသိုလ္စာၾကည့္တိုက္မွဴးအျဖစ္ တာ၀န္ ထမ္းေဆာင္ေနတဲ့ ေ႐ႊမန္းသူ မတင္တင္၀င္းက စာစုစာရင္းလုပ္ထားၿပီးေၾကာင္းကိုလည္း သတင္းေကာင္းေပးလိုက္ပါရေစ။
ဦး၀င္တင္က လူထုဦးလွ၊ ေဒၚအမာ၊ ေဒါက္တာသန္းထြန္းတို႔ကို အမွဴးထားၿပီး စေနစာေပ၀ိုင္း စာတမ္းဖတ္ ပဲြတခုကိုလဲ ဟံသာ၀တီသတင္းစာတိုက္မွာပဲ ေကၽြးေမြးဧည့္ခံၿပီး အပတ္စဥ္က်င္းပတဲ့အခါ ရန္ကုန္က ဦးသိန္းေဖျမင့္တို႔ပါ စာတမ္းတက္ဖက္ခဲ့ၾကပါတယ္။ စာေပယဥ္ေက်းမႈေလာကအတြက္ အင္မတန္အဖိုးတန္တဲ့ စာတမ္းေပါင္းခ်ဳပ္တအုပ္လဲ ထုတ္ေ၀လုပ္ကိုင္ႏိုင္ခဲ့ပါတယ္။
ဒါေတြဟာ ပါတီရဲ႕ဦးေဆာင္မႈ၊ ေကာင္စီရဲ႕ ႀကီးၾကပ္မႈမပါပဲလုပ္ေနတာေတြဆိုေတာ့ ပါတီေကာင္စီနဲ႔ စစ္ေထာက္လွမ္းေရးကပါ မ်က္စီစပါးေမႊး စူးလာပါေတာ့ တယ္။ ဦ၀င္းတင္ကေတာ့ စစ္အာဏာရွင္ရဲ႕ဒဏ္ကို ဘယ္ေလာက္ခံႏိုင္ပါအံုးမလဲ။
ဦး၀င္းတင္ဟာ စာနယ္ဇင္းလုပ္ငန္းေတြကို ဘ၀ပါျမဳပ္ၿပီး ယံုယံုၾကည္ၾကည္ ေလးေလးနက္နက္လုပ္ေနတာျဖစ္ပါတယ္။
သတင္းစာတိုက္ကို အလည္သြားရင္ သူ႔ရဲ႕မခမ္းမနား မသားနားလွတဲ့ အယ္ဒီတာစားပဲြမွာ ေျမပဲေၾကာ္တပန္းကန္၊ လက္ဖက္ရည္အဖန္က တကရားနဲ႔ ဦးေခါင္းမေဖာ္စတမ္း အလုပ္လုပ္ေနၿမဲ ျဖစ္ပါ တယ္။ ေမာင္၀န္ဇင္းအမည္၀ွက္တခုနဲ႔လဲ စာအုပ္ေ၀ဖန္ခ်က္၊ စာေပေ၀ဖန္ေရးေဆာင္းပါးေတြလဲ တည္တည္ ၿငိမ္ၿငိမ္နဲ႔ ၀င္ေရးေနပါေသးတယ္။ စစ္အာဏာရွင္လက္ ေအာက္ သတင္းစာဆရာဘ၀မွာ အခြင့္အာဏာမဲ့ပံုကို သူအသိဆံုးဆိုေတာ့ စစ္ေထာက္လွမ္းေရးရဲ႕မ်က္ခံုးေမႊးေပၚမွာလဲ စႀကၤန္ေလ်ာက္တာ ကၽြမ္းက်င္ေနပါၿပီ။
ဦး၀င္းတင္ဟာ သူ႔လက္ေအာက္က အလုပ္သမားေတြကိုလဲ စစ္တပ္အရာရွိေတြ၊ ဗ်ဴ႐ိုကရက္ေတြလို အာဏာပါ၀ါျပၿပီး ဆက္ဆံေျပာဆိုေလ့မရွိဘူး။ အားလံုးကို ရဲေဘာ္ရဲဘက္ေတြလို သေဘာထားပါတယ္။ ကူညီစရာရွိရင္ ေလးေလးစားစားကူညီတယ္။
သူလမ္းသစ္ရိပ္သာမွာေနတုန္းက သူ႔တူသူ႔သားေလာက္ရွိတဲ့ စာေပသမား ေက်ာင္းဆရာတေယာက္အလည္လာရင္ သူ႕ဆီမွာတည္းခိုၿပီး အေသးစားမျဖစ္စေလာက္ ခဲြစိပ္မႈခံယူတယ္။ ဦး၀င္းတင္လူပ်ဳိႀကီးက သူကိုယ္တိုင္ ခ်က္ ျပဳတ္ေကၽြးေမြး႐ံုမက သူ႔ရဲ႔အတြင္းခံစြပ္က်ယ္ေတြ၊ ေဘာင္းဘီေတြပါ ဖြပ္ေလွ်ာ္ေပးပါတယ္။ အဲဒီေက်ာင္း ဆရာေလးကိုေတာ့ ကိုယ္ထူကိုယ္ထလုပ္ႏိုင္လ်က္နဲ႔ ဘာျဖစ္လို႔ ဒီလုိ ‘အရသာ’ခံေနရသလဲဆိုၿပီး မသင့္ေတာ္ေၾကာင္း က်ေနာ္ က်ိတ္ၿပီးဆံုးမခဲ့ရပါေသးတယ္။
မဆလအစိုးရလက္ထက္ မႏၱေလးဟံသာ၀တီ သတင္းစာတိုက္မွာ သူအုပ္ခ်ဳပ္ေနတုန္းကဆိုရင္ ႏို႔ဆီ၊ လက္ဖက္ေျခာက္၊ သၾကားစတာေတြကို ေစ်းႏႈန္းသက္ သက္သာသာနဲ႔ရေအာင္ ထုတ္လုပ္ျဖန္႔ခ်ိရာ ပင္ရင္း ဌာနေတြကို ေလ်ာက္လႊာတင္ၿပီး ၀ယ္ေပးတယ္။ တခ်›ဳိ အရာရွိႀကီးေတြဟာ ဒါမ်ဳိးေတြကို ေလ်ာက္လႊာတင္ၿပီး အထက္ပိုင္းမွာပဲ အုပ္စားလုိက္ၾကပါတာပါ။ ဦး၀င္းတင္ ကေတာ့ ရလာတဲ့ဟာနဲ႔ သတင္းစာတိုက္ေရွ› òမ႔လယ္ လမ္းမမွာ နံက္တိုင္း လက္ဖက္ရည္ေဖ်ာ္ေရာင္းၾကပါ တယ္။
ေစ်းလဲသက္သာ၊ အရသာလဲရွိတဲ့ စံခ်ိန္မီွလက္ဖက္ ရည္ဆိုေတာ့ ခ်ဳိင့္ဆဲြ ပါဆယ္ေရာင္းရတာ လက္မလည္ ႏိုင္ေအာင္ပါပဲ။ သူ႔တိုက္သားေတြလဲ ေကာင္းေကာင္း ေသာက္ရတဲ့အျပင္ တကယ္လဲ သက္သာေခ်ာင္ခ်မႈ ရွိပါတယ္။
မဆလေခတ္မွာ ၀န္ထမ္းေတြ ၀င္ေငြနဲ႔ ကုန္ေစ်း ႏႈန္းမမ်လို႔ ၾကပ္တည္းၿပီး ‘မသက္မသာ’ ျဖစ္ၾကရ တယ္။ ဒါေၾကာင့္ ‘သက္သာေခ်ာင္ခ်ိေရးဆိုင္’ေတြဆို ၿပီး ႐ံုးႀကီးေတြမွာ ေပၚလာေပမယ့္ တကယ္မသက္သာ ၾကပါဘူး…။ ေစ်းႏႈန္းသက္သာေပမယ့္ အစားအ ေသာက္ အဆင့္အတန္း မျမင့္ဘူး။ ပစၥည္းေတြကို ေစ်း သက္သက္သာသာနဲ႔ ၀ယ္လို႔ရရင္ ဘာျဖစ္လို႔ အစား အေသာက္ အဆင့္အတန္း မျမင့္ရမွာလဲ။ ဒါေၾကာင့္ ဆန္၊ ဆီ၊ သားငါးေတြကိုလဲ ဦး၀င္းတင္က သက္သာတဲ့ ေစ်းႏႈန္းနဲ႔ရေအာင္ သက္ဆိုင္ရာေတြကို ေလ်ာက္လႊာ တင္ၿပီး ၀ယ္ေပးတယ္။
၀န္ထမ္းေတြ စုေပါင္းခ်က္စား ၾက႐ံုမက အျပင္ကလူေတြကိုလဲ ေရာင္းလိုက္ေသး တယ္။ အဲဒါလဲ လက္မလည္ေအာင္ေရာင္းရလို႔ ေလာက္ေတာင္မေလာက္ဘူး။ ဦး၀င္းတင္လဲ သူ႔လူ ေတြနဲ႔ လက္ရည္တျပင္တည္း စားေလ့ရွိပါတယ္။
ဦး၀င္းတင္ အားလပ္ရက္ေတြမွာေတာ့ ခင္ရာခင္ ေၾကာင္း မိတ္ေဆြေတြကိုဖိတ္ၿပီး ေပ်ာ္ေပ်ာ္ပါးပါး ထမင္း ခ်က္စားေလ့ရွိပါတယ္။ သူကိုယ္တိုင္ခ်က္တာပါ။
မႏၱ ေလးနန္းေရွ›မွာ အစိုးရတိုက္ခန္းတခန္း က်ေနာ္ရေတာ့ သူလဲ က်ေနာ္နဲ႔ မလွမ္းမကမ္းမွာ အခန္းတခန္းရပါ တယ္။ သူ႔အခန္းမွာ ဖိအားသံုး ေပါင္းအိုး(ပရက္ရွာ ကြက္ကား)နဲ႔ သားငါးေတြေပါင္းၿပီး ခ်က္တာပါ။ အဲဒီ တုန္းက ဖိအားသံုးေပါင္းအိုးေတြ ေခတ္မစားေသးဘူး။
ဦး၀င္းတင္ နန္းေရွ႕ကုိမေျပာင္းခင္ကလဲ မႏၱေလးဘူ တာႀကီးအေရွ႕ဘက္ ေျမနီက်င္းလမ္းမွာ က်ေနာ္နဲ႔တ လမ္းတည္း မ်က္ေစာင္းထိုးအိမ္မွာ လာေနတာပါ။ အဲဒါ က က်ေနာ္ရွာေပးတဲ့အိမ္ပါ။ က်ေနာ္နဲ႔ တအိမ္ေက်ာ္ မွာ ကဗ်ာဆရာ၊ ပန္းခ်ီဆရာမ်ဳိးျမင့္ေဆြေနပါတယ္။ က် ေနာ္တို႔ တကၠသိုလ္ေက်ာင္းသားဘ၀တုန္းက ကဗ်ာဆရာတင္မိုး၊ ၀င္းႂကြယ္၊ ေမာင္စန္းေသာ္တို႔နဲ႔အတူ ခု ဦး၀င္းတင္ေနတဲ့အိမ္နဲ႔ မလွမ္းမကမ္းမွာပဲ အိမ္ကေလး တလံုးငွားၿပီး ေနခဲ့ဖူးတယ္။ ေရစက္လို႔ဆိုရမွာေပါ့။ နန္း ေရွ›မွာေတာ့ ပန္တ်ာေက်ာင္းနဲ႔လဲ နီးတယ္။ ေက်ာင္းအုပ္ႀကီးက ေနာင္အခါ ဒါ႐ိုက္တာ၀င္းေဖလို႔နာမည္ႀကီးတဲ့ ပန္းခ်ီဆရာ၀င္းေဖေပါ့။
ဦး၀င္းတင္က ပန္းခ်ီကိုလဲ ေတာ္ေတာ္စိတ္၀င္စားပါတယ္။ ဥေရာပတခြင္မွာ ပန္းခ်ီျပတိုက္ေတြအႏွံ လည္ပတ္ခဲ့ဖူးသတဲ့။ ရန္ကုန္၊ လမ္းသစ္ရိပ္သာတိုက္ခန္းမွာ ေနေတာ့လဲ တပတ္တခါဆိုသလို အႏုပညာ၀ိုင္းဖဲြ႔ျဖစ္တယ္လုိ႔ ဆိုရမွာေပါ့။ ဆယ္ေပပတ္လည္ အခန္းႏွစ္ ခန္းဆက္ ေျခခ်စရာမရွိေအာင္ လူစည္ကားပါတယ္။ သူ႔အိမ္က ျပည္လမ္းေပၚမွာဆိုေတာ့ ဘယ္ကမဆို လာလို႔လြယ္တယ္။
သရက္ေတာမွတ္တိုင္မွာဆင္း၊ လမ္းသစ္ရိပ္သာ၀င္းအေပၚေမာ့ၾကည့္ေတာ့ ခရမ္းေရာင္၊ အျပာေရာင္သစ္ခြပန္းလွလွႀကီးေတြ ပြင့္ေနတဲ့အခန္း။ ခုေတာ့ နအဖက ခန္းလံုးျပည့္ စာအုပ္ေတြေရာ၊ အခန္းပါသိမ္းယူသြားခဲ့ပါၿပီ။ မရွက္တက္႐ံုမက သတင္းစာထဲ မွာေတာင္ သူတို႔ရဲ႕ခိုးရာပါ၊ တိုက္ရာပါပစၥည္း ေတြမွန္းမသိဘဲ လူသိရွင္ၾကား ေဖာ္ျပလိုက္ပါေသးတယ္။ အဲဒါေတြ ျပန္ေတာင္းရမယ္။
လမ္းသစ္ရိပ္သာမွာ ဦး၀င္းတင္ေနတဲ့တိုက္နဲ႔ မ်က္ႏွာခ်င္းဆိုင္မွာေတာ့ ေျမညီထပ္တိုက္ခန္းထဲကထြက္ၿပီး ‘လူစံုၿပီလား’လို႔ မ်က္မွန္တ၀င္း၀င္း ေမာ့ၾကည့္တက္ သူက ‘ဆရာဇ၀န’ ျဖစ္ပါတယ္။ ၀ိုင္းမွာ စာေရးဆရာထဲက ဗိုလ္ေသာ္က၊ ေက်ာ္ေအာင္၊ မင္းေက်ာ္၊ နတ္ႏြယ္၊ ေမာင္ေန၀င္းတို႔ လာေလ့ရွိတယ္။ ပန္ခ်ီဆရာ၀င္းေဖနဲ႔ ေပၚဦးသက္လဲ ၾကံဳရတတ္တယ္။ ဒါ႐ိုက္တာေမာင္မိုးသူ၊ မင္းသားျမတ္ေလးနဲ႔ ၀င္းဦးတို႔လဲ ပါတတ္တယ္။ သတင္းစာဆရာ ကိုသာဘန္းနဲ႔ ဟံသာ၀တီမွာ လက္တဲြခဲ့သူေတြလဲ အၿမဲလာၿပီး ကူညီခ်က္ျပဳတ္တတ္ပါတယ္။ တင္မိုးနဲ႔က်ေနာ္ကေတာ့ ရံခါေပါ့။ အႏုပညာေလာကသားေတြ အစံုလာၾကတာပါ။
အေရးေတာ္ပံုကာလမွာေတာ့ ဦး၀င္းတင္တေယာက္၊ ဗိုလ္ေသာ္က၊ ၀င္းခက္၊ ေမာင္စူးစမ္း၊ တင္မိုး၊ ေမာင္မိုးသူစတဲ့ စာေပရဲေဘာ္ေတြနဲ႔အတူ ေဆး႐ံုႀကီး ေရွ႕မွာေရာ၊ ေဆး႐ံု၀င္းအတြင္းမွာေရာ ေဟာေျပာပဲြစင္ျမင့္မွာတ႐ုန္း႐ုန္းနဲ႔ေပါ့။ က်ေနာ္ေရာက္တိုင္း အဲဒီမွာ ခ်ည္း ေတြ႔ရတာဆိုေတာ့ သူတို႔အိမ္ျပန္အိပ္တဲ့အခ်ိန္ရယ္လို႔ ရွိမွရွိပါ့မလားလို႔ေတြးမိစရာပါပဲ။
တေန႔မွာေတာ့ ကို၀င္းခက္၊ ေမာင္ကိုယု၊ ကိုမိုးသူ တို႔နဲ႔အတူ ၀ဂၢီရပ္ကြက္ရွိ၊ က်ေနာ့္အိမ္ေရွ႕ကိုေရာက္လာပါတယ္။ ကားေမာင္းသူကေတာ့ ေလသူရဲတဦးေပါ့။ ၀ဂၢီရပ္ကြက္ထဲကအိမ္ဆိုတာက ၂၀၀၂ ခုႏွစ္ ဧၿပီ မွာ စစ္အုပ္စုက ညဥ့္နက္သန္းေကာင္ တပ္ေထာင္ကာဗိုလ္ထုနဲ႕လူစုၿပီး ဥပေဒမဲ့ဖ်က္ဆီးတာ ခံလိုက္ရတဲ့အိမ္ပါ။ သူတို႔လာရတဲ့အေၾကာင္းက ဒီမိုကေရစီေရးနဲ႔ စစ္အုပ္စုျပဳတ္က်ေရးအတြက္ သူတို႔ ပူးတဲြေရးထားတဲ့ေၾကျငာခ်က္ကို ေထာက္ခံလက္မွတ္ထိုးေပးဖို႔ပါပဲ။ သူ တို႔ေရးထားတာက အၿပီးမသတ္ေသးဘူး။ က်ေနာ္က သူတို႔ကို ယံုၾကည္မႈနဲ႔ဖတ္ေတာင္မၾကည့္ဘဲ လက္မွတ္ထိုးလိုက္ေတာ့ တခ်ဳိ႕လူေတြျငင္းတာကိုၾကံဳခဲ့ရတဲ့ ေလသူရဲတဦးက က်ေနာ့္ကို အထူးအဆန္းအျဖစ္ သူ႔ မွတ္တမ္းစာအုပ္မွာ မွတ္တမ္းတင္ထားပါတယ္။ က်ေနာ့္ရဲေဘာ္ ေမာင္သာႏိုးတို႔၊ ေမာင္တင္မိုးတို႔လဲ လက္မွတ္ထိုးၿပီးၾကၿပီေလ။ က်ေနာ္က “ကိုယ့္လူေတြလုပ္ တာမေကာင္းပဲရွိပါ့မလား…”ဆိုၿပီး လက္မွတ္ထိုး႐ံုမ က သူတို႔နဲ႔အတူထလိုက္ၿပီး ဆရာေဇာ္ဂ်ီ၊ ဆရာမင္းသု၀ဏ္အိမ္ေတြပါသြားၾကပါတယ္။
ဆရာတို႔ကလဲ “မင္းတို႔လုပ္တာပဲ…”ဆိုတဲ့ သေဘာနဲ႔ပါပဲ။ စကားမဆံုးခင္ လက္မွတ္ထိုးေပးလိုက္ၾကပါတယ္။ ဒီမိုကေရစီဆိုတဲ့အသံၾကားတာနဲ႔ ၿပီးသြားတာပါ။ ဆရာႀကီးေတြစိတ္ထဲမွာမ်ဳိသိပ္ခဲ့ရတာ ၾကာၿပီမဟုတ္လား။
အမ်ဳိးသားဒီမိုကေရစီအဖြဲ႔ခ်ဳပ္႐ံုးဖြင့္ၿပီဆိုေတာ့ ဦး၀င္းတင္တို႔တစုလံုး ႐ံုးခ်ဳပ္မွာပဲအခ်ိန္ကုန္ပါတယ္။ တေန႔ေတာ့ ႐ံုးခ်ဳပ္အေပၚထပ္ကိုတက္သြားတဲ့အခါ ဦး၀င္း တင္က “ဒါ ဦးလြင္ပဲဗ်…။ ခင္ဗ်ားနဲ႔ ႐ုပ္ခ်င္းဆင္လို႔ လူမွားတာေတာင္ရွိတယ္…”လို႔ ေျပာေျပာဆိုဆိုမိတ္ဆက္ေပးပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ ေအာက္ဆင္းလိုက္လာတယ္။ ႐ံုး၀င္းထဲ၊ ျခံစည္းအေျခမွာ သစ္လံုးႀကီးေတြ ခ်ထားတာရွိတယ္။ သစ္လံုးေတြေပၚမွာ ဦး၀င္းခက္၊ ဦးခ်မ္းေအး၊ ဗိုလ္ေသာ္က၊ ေမာင္ကိုယု၊ ကိုတင္မိုး၊ ေမာင္မိုးသူ၊ ကိုေထြးျမင့္၊ ကို၀ံသတို႔ တန္းစီထိုင္ေနတက္ပါတယ္။ သူတို႔တေတြ တတ္သိပညာရွင္အဖြဲ႔ ဖဲြ႔ၾကေတာ့ သဘာပတိက ကဗ်ာဆရာတင္မိုး။ အဖဲြ႔ထဲမွာ စိုင္းထီးဆိုင္ပါတာကိုလဲ သတိရမိပါေသးတယ္။
အဲဒီတုန္းက ဦး၀င္းတင္ က်ေနာ့္အနားမွာလာထိုင္ၿပီး တိုင္းျပည္အနာဂတ္အတြက္ လုပ္စရာေတြနဲ႔ သုေတသနလုပ္ထားသင့္တဲ့ကိစၥေတြကိုေျပာၾကရင္း သူလိုခ်င္တဲ့ စာအုပ္စာတမ္းေတြ စုေဆာင္းထားေပးဖို႔ တိုက္တြန္းပါတယ္။ ဦးေထြးျမင့္ကေတာ့ ခုေလာေလာဆယ္လိုခ်င္တာက တကၠသိုလ္ႏွစ္ငါးဆယ္ အထိမ္းအမွတ္စာအုပ္ေတြပဲဆိုလို႔ အိမ္မွာရွိတာ ျပန္ယူေပးလိုက္ရပါေသးတယ္။ ကိုေပၚဦးသက္လဲ မႏၱေလးကလာတယ္၊ ေလာကနတ္မွာပဲတည္းခိုတယ္လို႔ ဦး၀င္းတင္ေျပာတာနဲ႔ အခန္းအနားဆံုးေတာ့ ကိုတင္မိုးနဲ႔ က်ေနာ့္တို႕ ေပၚဦးသက္ဆီကိ တန္းေျပးၾကပါတယ္။ ကိုေပၚဦးသက္ကို တတ္သိပညာရွင္အဖြဲ႔ထဲ၀င္ဖို႔သြားေျပာၾကမယ္ေပါ့။ ဟိုက်ေတာ့ေပၚဦးသက္က အဖဲြ႔၀င္အျဖစ္ လက္ခံၿပီးေနၿပီ။
အေရးေတာ္ပံုကာလမွာ က်ေနာ္တို႔ ေန႔တိုင္းဆံုၾကတယ္။ ၿမိဳ႕ထဲမွာဆိုရင္ေတာ့ စပယ္ဦးစာအုပ္တိုက္မွာ ဆံု တတ္ၾကရဲ႔။ မင္းသိခၤ၊ ေရွ႕ေနစာေရးဆရာေမာင္တင္ေ႐ႊ၊ ေမာင္၀ံသ၊ ေမာင္မိုးသူ။ တေန႔ေတာ့ စပယ္ဦးမွာ ကိုမိုးသူနဲ႔ က်ေနာ္ အသံခ်ဲဲ႕စက္ေကာင္းေကာင္းရရွိေရး ေဆြးေႏြးၾကတယ္။ ေ႐ႊတိဂံုမွာ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ တရားပဲြက်င္းပဖို႔ပါ။ “ဒီေန႔ သူမလာႏိုင္ဘူး…၊ ကိုမိုးသူကို သူ႔ဆီ ျပန္လႊတ္လိုက္ပါ…”ဆိုတာနဲ႔ ကိုမိုးသူက “မင္းပဲ က်ဴရွင္ ဆရာေတြဆီသြားၿပီး အသံခ်ဲ႕စက္ကိစၥ ေျပာလိုက္ေပေတာ့…”ဆိုၿပီး က်ေနာ့္ကို ထားရစ္ပါတယ္။ ေနာက္ေန႔ မွာေတာ့ ဦး၀င္းတင္ပဲ ဦးစီးၿပီး စာေရးဆရာသမဂၢ ဖဲြ႔လိုက္ ၿပီတဲ့။ အစက ဦး၀င္းတင္ဥကၠဌလို႔ နားလည္ထားေပမဲ့ ဦး၀င္းတင္က အမ်ဳိးသားဒီမိုကေရစီအဖဲြ႔ခ်ဳပ္မွာ ႏိုင္ငံေရးကိုအခ်ိန္ျပၫ့္ ေဇာက္ခ်လုပ္မယ္ဆိုၿပီး ဒုတိယဥကၠဌ ေနရာကိုပဲ လက္ခံတယ္လို႔ ၾကားရပါတယ္။
ဦး၀င္းတင္ကိုဖမ္းၿပီဆိုေတာ့ မေတာ္တေရာ္အမႈနဲ႔ တရားစဲြဆိုေၾကာင္း ၾကားလိုက္ရပါတယ္။ ‘အမႈသည္နဲ႔ ဖုန္းဆက္လို႔’တဲ့။
ေနာက္ေတာ့ ေထာင္ထဲမွာ စာေစာင္ျဖန္႔ေ၀မႈ၊ ကုလသမဂၢကို ျမန္မာအက်ဥ္းေထာင္ အေျခအေနဆိုးေတြသတင္းပို႔မႈေၾကာင့္တဲ့။ လြတ္ခါနီးမွ ေနာက္ထပ္ ၁၁ ႏွစ္၊ ေနာက္ထပ္ ၇ ႏွစ္။ အဲသလို အမ်ဳိးမ်ဳိးညစ္ၿပီး တိုးသြားလုိက္တာ ၾကာေလမေလ်ာ့ပဲ၊ ၾကာေလ တိုးေလျဖစ္ေနပါေတာ့တယ္။
သံုးႏွစ္ကေန ႏွစ္ေပါင္း ႏွစ္ဆယ္ထိတိုးသြာ တဲ့အခါ ေထာင္ထဲမွာလဲ တရားဥပေဒနဲ႔အညီ လူလိုသူလိုမထားေတာ့ ေရာဂါေတြတိုးလာပါတယ္။ လည္ပင္း႐ိုးေၾကးေပါင္းတတ္သတဲ့။ ေသြးတိုးသတဲ့။ အူက်သတဲ့။ သြားကိုက္သတဲ့။ မ်က္စိကိုက္သတဲ့။ ဆီးက်ိတ္ေယာင္သတဲ့။ ေရာဂါၫႊန္႔ေပါင္းျဖစ္ေနပါၿပီ။
ဒါေပမဲ့ စိတ္ဓါတ္မက်ဘူး။ ဒူးမေထာက္ဘူး။ ဘာသာေရးစာအုပ္ပဲ ဖတ္ခြင့္ေပးတယ္ဆိုရင္လဲ ဘာသာေရးစာအုပ္ေတြပဲ အေသာမသတ္ဖတ္တယ္။ ေထာင္ကထြက္ရင္ ဆရာပါရ ဂူနဲ႔အၿပိဳင္ေရးမယ္လုိ႔ သတင္းပို႔ေတာ့ ဆရာပါရဂူကလဲ ၀မ္းသာအားရ ႀကိဳဆိုေနေလရဲ႕။
တခါတရံ ေဆး႐ံုႀကီးအခ်ဳပ္ခန္းေရာက္ရင္ေတာ့ တျခားစာအုပ္ေတြပါဖတ္ခြင့္ျပဳတယ္။ တကယ္ေတာ့ စာေပစီစစ္ေရးက စိတ္တိုင္းက်ျဖတ္ထုတ္ျဖတ္ၿပီးမွ ခြင့္ျပဳခ်က္နဲ႔႐ိုက္တဲ့ စာအုပ္ေတြခ်ည္းပါပဲ။
ဦး၀င္းတင္က တခါေတာ့ ကဗ်ာစာအုပ္ေတြခ်ည္းဖတ္ခ်င္တယ္လို႔ ထူးထူးျခားျခားဆိုလို႔ ေနာက္ဆံုးထုတ္ေ၀ျဖစ္တဲ့ အင္ဒါးဆင္းပံုျပင္ဆရာမံု႐ြာကိုအံ့ေမာင္ရဲ႕ ‘၆၀ကဗ်ာေပါင္းခ်ဳပ္တအုပ္၊ ေမာင္ေပါက္စည္(မန္းတကၠသိုလ္)ရဲ႕ ‘လိႈင္းပုတ္သံကဗ်ာစာအုပ္၊ ေမာင္ခိုင္မာရဲ႕‘ရွင္မ’ကဗ်ာစာအုပ္နဲ႔ ေမာင္စြမ္းရည္ရဲ႕‘အေမ့ေခၚသံကဗ်ာစာအုပ္တို႔ကို စုေပးလိုက္ေတာ့ သူအလြန္တက္ႂကြသြားၿပီး ကဗ်ာေတြကို ႏွလံုးသားစကၠဴေပၚမွာ အဆက္မျပတ္ေရးေနေၾကာင္း သတင္းေကာင္းေတြ ၾကားရပါတယ္။
ဦး၀င္းတင္ဟာ စာစံုေရးႏိုင္စြမ္းရွိသူျဖစ္ပါတယ္။ ေမာင္၀န္ဇင္းအမည္ စာအုပ္ေ၀ဖန္ခ်က္ေရးသလိုု၊ ေပၚသစ္အမည္နဲ႔ ပန္းခ်ီေ၀ဖန္စာအုပ္ေတြလဲေရးပါတယ္။ ‘အလွရွာပံုေတာ္ဆိုတဲ့စာအုပ္ဟာ ပန္းခ်ီသမိုင္းနဲ႔ ပန္းခ်ီေ၀ဖန္ခ်က္ေတြျဖစ္ပါတယ္။ ပန္းခ်ီျပပဲြေတြမွာ ဦး၀င္းတင္နဲ႔အတူ ပန္းခ်ီကားေတြၾကည့္ရတာ အရသာပိုထူးပါတယ္။ သူက စိတ္ရွည္လက္ရွည္နဲ႔ ေ၀ဖန္ျပတတ္ပါတယ္။ ပန္းခ်ီဆိုင္ရာ ဂိုဏ္း၊ စနစ္၊ အထားအသို၊ အေရာင္စတာေတြကို စနစ္တက်ေ၀ဖန္ျပတာပါ။ ‘အလွရွာပံုေတာ္’စာအုပ္ဟာ ပန္းခ်ီလူငယ္ေတြရဲ႕ လက္စြဲစာအုပ္တအုပ္ပါ။
ျမန္မာအကအဖဲြ႔ အဂၤလန္စတဲ့ ႏိုင္ငံေတြကိုသြားေတာ့ ဦး၀င္းတင္လိုက္သြားရဖူးတယ္။ အမာစိန္ရဲ႕အကကို သတင္းေပးေဆာင္းပါးေရးသားရာမွာ ဖတ္ရသူေတြ အလ်င္အျပတ္ မခံႏိုင္ေလာက္ေအာင္ ရသေျမာက္လွပါတယ္။ ‘ေျခတြင္စကား လက္ဖ်ားကဗ်ာ‘ဆိုတဲ့အမည္နဲ႔ အကအႏုပညာေ၀ဖန္ေရးစာတေစာင္တဖဲြ႔ျဖစ္လာေတာ့ စာေပအႏုပညာေလာကသားေတြက ခ်ီးက်ဴးၾကပါတယ္။ ကဗ်ာဘက္မွာဆိုရင္လဲ ၾကည္ေအာင္ရဲ႕ကဗ်ာအမွာစာတပုဒ္ဟာ ေျပာစမွတ္ျပဳၾကရပါတယ္။
ခရီးသြားေဆာင္းပါးစာအုပ္ဆိုရင္ ဦး၀င္းတင္ရဲ႔ ‘ကမၻာနီတြင္တဒဂၤဆိုတဲ့စာအုပ္ဟာ ရင့္က်က္တဲ့ သတင္းစာဆရာရဲ႕အရည္အေသြးအျပင္ သူ႔ရဲ႕ ႏိုင္ငံေရးအျမင္၊ ေနာက္ခံဗဟုသုတကိုပါ အကဲခတ္ခြင့္ရႏိုင္ပါတယ္။ ခုလိုဉာဏ္မီးေတာက္တဲ့အ႐ြယ္ေကာင္းမွာ ရင့္က်က္လာၿပီဆိုေတာ့ သူ႔စာေတြ ပိုေကာင္းလာမယ္ဆိုတာ မလဲြႏိုင္ပါဘူး။
သူ႔ခမ်ာ စစ္အက်ဥ္းေထာင္ထဲမွာမဟုတ္ပဲ၊ ဖဆပလအက်ဥ္းေထာင္မွာဆိုရင္ေတာင္ စာအုပ္ေတြအမ်ားႀကီးေရးသားျဖစ္ေနမွာပဲလို႔ ေအာက္ေမ့ဆင္ျခင္ရင္း ဒီမိုကေရစီတန္ဖိုးကုိပဲ တိုးလို႔ခ်စ္ျမတ္ႏိုးေနရပါတယ္။ မၾကား၀ံ့ မနာသာေျပာရရင္ ကိုလိုနီအက်ဥ္းေထာင္ကမွ ဒီထက္ဟန္လိမ့္အံုးမယ္။
အိႏိၵယက ႏိုင္ငံေရးအက်ဥ္းသားကို မႏၱေလးေထာင္ပို႔ လိုက္ေတာ့ ေရကူးကန္လိုခ်င္တယ္…။ စာၾကည့္တိုက္လိုခ်င္တယ္စသျဖင့္ေတာင္းရင္ အကုန္ေပးရဆိုပဲ။ ဒီမွာေတာ့ ေလာ္စစ္ဟန္ တို႔ေလာက္ပဲ အခြင့္ထူးရဖူးတယ္ဆရဲ႔။ ဘိန္းဘုရင္မို႔ေပါ့…။
ဦး၀င္းတင္ဟာ ခုဆိုရင္ ေထာင္ထဲမွာပဲ အသက္ ၇၅ ႏွစ္ ျပည့္ပါေတာ့မယ္။ သူက ၁၉၃၀ ျပည့္ႏွစ္၊ မက္လ ၁၂ ရက္မွာ ဖြားသူဆို ေတာ့ အသက္ ၇၃ ျပည့္ပါၿပီ။ သူ႔ဇာတိက ႀကိဳ႕ပင္ေကာက္လို႔ ၾကားဖူးတယ္။ ဘိန္းစားဘေသာ္၀တၳဳေရးတဲ့ သတိုးထြန္း(ဆရာ ႀကီးဦးသိုက္ထြန္း)နဲ႔ ပန္းခ်ီဆရာႀကီးဦးမင္းႏိုင္တို႔ဟာ သူနဲ႔ ေက်ာင္းေနဖက္ေတြလို႔ မွတ္ရဖူး တယ္။ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္မွာ အဂၤလိပ္စာေပ၊ ေခတ္သစ္ရာဇ၀င္နဲ႔ ႏိုင္ငံေရးသိပၸံဘာသာတဲြကိုယူၿပီး ၀ိဇၨာာဘြဲ႔ရခဲ့တာပါ။ ေအာက္တိုဘာေက်ာင္းသားအေရး ေတာ္ပံုျဖစ္ပြားတဲ့ ၁၉၅၃ မွာ စာေပဗိမာန္ လက္ေထာက္အယ္ဒီတာျဖစ္ေနပါၿပီ။
၁၉၅၅ ခုႏွစ္က ၁၉၅၇ ခုႏွစ္အထိ ေနသာလင္ႏိုင္ငံ၊ အမ္စတာဒမ္ၿမိဳ႕၊ ဇမ္ဘာတန္စာအုပ္ထုတ္ေ၀ေရးကုမၸဏီမွာ စာေပဗိမာန္အတြက္ လူထုသိပၸံက်မ္းမ်ားနဲ႔ ႏွစ္ငါးဆယ္ယဥ္ေက်းမႈဆိုင္ရာ၊ ႏွစ္ငါး ဆယ္စာေပေရးရာ၊ ႏွစ္ငါးဆယ္ႏိုင္ငံေရးရာစတဲ့ ႏွစ္ငါးဆယ္စာအုပ္တဲြမ်ားကို တည္းျဖတ္႐ိုက္ႏွိပ္ထုတ္ေ၀ရင္း ပံုႏွိပ္ပညာနဲ႔ သတင္းစာ ပညာတို႔ကိုပါဆည္းပူးခဲ့တယ္။ သတင္းစဥ္တခုထုတ္ၿပီး ဥေရာပေရာက္ျမန္မာပညာေတာ္သင္ေတြအတြက္ သတင္းျဖန္႔ခ်ိခဲ့တယ္။ သတင္းေဆာင္းပါးတပုဒ္ကို ဒက္ခ်္ဘာသာနဲ႔ေရးၿပီး၊ သတင္းစာထဲ မွာထည့္သြင္းဖူးတာကို ျမန္မာစာနယ္ဇင္းတခုမွာပဲလား… သူ႔ အိမ္မွာလားမသိ၊ က်ေနာ္ေတြ႔ရဖူးပါတယ္။
က်ေနာ္ အမ္စတာဒမ္ၿမိဳ႕ကိုေရာက္သြားေတာ့ က်ေနာ့္ရဲေဘာ္ႀကီးဦး၀င္းတင္ကို က်ေနာ္အထူးသတိရမိတယ္။ သူငယ္ခ်င္းကိုဘဂ်မ္း(တင္မိုး)ရဲ႕သမီး ေဒါက္တာမိုးမိုးဇနီးေမာင္ႏွံက အမ္စတာဒမ္တခြင္၊ ဘယ္လ္ဂ်ီယမ္တခြင္သာမက ျပင္သစ္ကိုပါ နယ္ေက်ာ္ၿပီး လုိက္ပို႔ေတာ့ ဗင္ဂိုး၊ ႐ူဆင္တို႔အျပင္ အျခားျပတိုက္ေတြအမ်ဳိးမ်ဳိးကို ေရာက္ရေပါက္ရတဲ့အခါ ဒီလမ္းကေလ်ာက္မွာျဖင့္ “ငါ့ ရဲေဘာ္ ငါ့မိတ္ေဆြႀကီး ကို၀င္းတင္တေယာက္ ေလ်ာက္လွမ္းခဲ့မွာပဲ…။ တခါတေလ သူ႔ေျခရာေတြေပၚကိုေတာင္ ငါနင္းမိေကာင္းနင္းမိေနမွာပဲလို႔”ေတြးမိၿပီး ေျခလွမ္းေတြ မွားမိပါတယ္။
အမ္စတာဒမ္မွာ စာနယ္ဇင္းအသင္းတခုခုကိုရွာၿပီး ေတြ႔ဆံုဖို႔စိတ္ကူးမိပါေသးတယ္။ ကိုယ့္ရဲေဘာ္ႀကီးအေၾကာင္းကိုေမးခ်င္တယ္။ သူတို႔မသိရင္လည္း ကိုယ္သိတာေတြကိုေျပာျပခ်င္တယ္။ သူတို႔အေနနဲ႔ သူတို႔ႏိုင္ငံမွာ သတင္းစာပညာေတြကို အေျချပဳခဲ့ဖူးတဲ့ သူတို႔ရဲေဘာ္ႀကီးတေယာက္ ရန္ကုန္ေထာင္ထဲမွာ ၁၀ ႏွစ္ေက်ာ္ ေရာက္ရွိေနတာကို သိမွသိပါစ။ သိရင္လဲ သူမတရားခ်ဳပ္ ေႏွာင္ႏွိပ္စက္ခံေနတဲ့ဘ၀က လြတ္ေျမာက္ေရးအတြက္ အေရးဆိုမႈေတြကို လုပ္မွလုပ္ျဖစ္ပါစဆိုတာေတြကို ေမးခ်င္ ေျပာခ်င္စိတ္ေတြေပၚမိတယ္။
သူ႔ကို ‘စၿမိန္ထုပ္(ထမင္းထုပ္)’ပို႔ေပးေနတဲ့ သတင္းစာဆရာကိုျပားႀကီးေခၚ ကိုေမာင္ေမာင္ခင္ဟာ က်ေနာ္နဲ႔ ရင္းႏွီးခ်စ္ခင္တဲ့ မိတ္ေဆြတေယာက္ပါ။ မိသားစုမရွိတဲ့ ဦး၀င္းတင္အတြက္ သူဟာသက္စြန္႔ဆံဖ်ားဆိုသလို စၿမိန္ထုပ္ပို႔ရရွာတာပါ။ ဦး၀င္းတင္ရဲ႔ ဦးႀကီးရင္းခ်ာတေယာက္လိုျဖစ္ေနတဲ့ သခင္အုန္းျမင့္ကဆိုရင္ စၿမိန္ထုပ္လွပဖို႔ အၿမဲပူပန္ရွာတယ္။
ဦးအုန္းျမင့္ဆိုတာက တိုးတက္ေရးဂ်ာနယ္ေက်ာ္မွာ ဦးခ်စ္ေမာင္နဲ႔ လက္တဲြခဲ့သူပါ။ ရန္ေက်ာ္ဂ်ာနယ္ကိုလည္း သူကိုယ္တိုင္ထုတ္ခဲ့သူပါ။ ဒဂုန္တာရာနဲ႔လဲသူငယ္ခ်င္းေပါ့။ လူထုဦးလွ၊ လူထုေဒၚအမာတို႔ဆိုတာ ဦးအုန္းျမင့္နဲ႔ ညီအကိုေမာင္ႏွမအရင္းလိုေနတာပါ။ လူထုေဒၚအမာကို ‘မမမာ’လို႔ ေခၚတာပါ။ ဒါေၾကာင့္ သခင္အုန္းျမင့္ကို ဂ်ာနယ္ေက်ာ္ ဦးခ်စ္ေမာင္၊ လူထုဦးလွ၊ လူထုေဒၚအမာတို႔နဲ႔တန္းတူ ဆရာလို မိဘလို ဦး၀င္းတင္ကလဲ သေဘာထားပါတယ္။
ေလထီးဦးအုန္းေမာင္၊ သခင္သိန္းေမာင္၊ သခင္အုန္းျမင့္၊ ဦး ထြန္းေ၀၊ ေဒါက္တာသန္းထြန္း၊ ေဒၚခင္ႏွင္းယု၊ ေဒၚခင္ေဆြဦး၊ ေဒၚကလ်ာစတဲ့ ရန္ကုန္က မိတ္ေဆြႀကီးမ်ားဟာ မႏၱေလးက အေမလူထုေဒၚအမာေမြးေန႔တိုင္း တအံုတမႀကီးသြားေလ့ရွိပါတယ္။ သူတို႔ကို အေမလူထုေဒၚအမာနဲ႔ ဦးဇင္းကိုပညာတို႔တေတြ၊ အေရးတႀကီးေမးၾကတဲ့သတင္းထဲမွာ “ဦး၀င္းတင္တေယာက္က်န္းမာရဲ႔လား…”ဆိုတာပါပဲ။ ရန္ကုန္ျပန္ရင္ ဦးဇင္းက ေထာင္တြင္းေရာက္ ကို၀င္းတင္တို႔၊ ကိုမိုးသူတို႔ႀကိဳက္တက္တဲ့ ‘စားေတာ္ခ်က္ဟင္း’ဆိုတာမ်ဳိးကုိ ထဲ့ေပးလိုက္တက္ပါတယ္။ ေထာင္ထဲမွာ ၀မ္းေလ်ာေရာဂါျဖစ္မွာစိုးလို႔ဆိုၿပီး ေပးခြင့္မရဘူး။ တခါတရံေတာ့ ဟိုလူ သည္လူေတြ ေငြစုၿပီး ကို၀င္းတင္တို႔ဖို႔ဆိုၿပီး ေပးလိုက္တာမ်ဳိးေတြလဲ ေတြ႔ရ ပါတယ္။
ဦး၀င္းတင္ကို စာနယ္ဇင္းလြတ္လပ္ခြင့္ဆုတခု၊ ယူနက္စကို အဖဲြ႔က ၂၀၀၁ ခုႏွစ္မွာ ခ်ီးျမႇင့္ပါတယ္။ Guiller mo Cano World Press Freedomဆုလို႔ ေခၚပါတယ္။ ဒီဆုကို သူ႔ ကိုယ္ေရးကိုယ္တာအတြက္ မသံုးရက္ရွာဘူး။ “က်ေနာ္ကေတာ့ ဘယ္ေတာ့မွ လက္မေျမႇာက္၊ ဒူးမေထာက္ဘူး…။ ေထာင္ထဲမွာပဲ အေသခံသြားမယ္။ သူဆုရတဲ့ေငြကို စာနယ္ဇင္း ဆုတဆု အျဖင့္ လူငယ္စာနယ္ဇင္းသမားေတြကိုေပးဖို႔ ေစာင့္ေရွာက္ေပးပါ…”လို႔ ျပင္ပက သူ႔မိတ္ေဆြသူရဲေကာင္းေတြကို လွမ္းၿပီးမွာၾကားပါတယ္။ လႊဲအပ္ပါတယ္။ သူမသံုးပါဘူး။
ဦး၀င္းတင္က လူထုဦးလွနဲ႔ လူထုေဒၚအမာကို မိဘလိုသေဘာထားပါတယ္။ ဦးလွကြယ္လြန္ၿပီးေနာက္ ရန္ကုန္ကို လူထုေဒၚအမာတေယာက္တည္းလာေတာ့ မိတ္ေဆြအိမ္တအိမ္က ထမင္းစားဖိတ္ၿပီး လူသံုးေလးဆယ္ဆံုပဲြေလးျပဳလုပ္ေပးတယ္။ အဲဒီပဲြမွာ ဦး၀င္းတင္လဲစကားေျပာတယ္။ “က်ေနာ့္အေမအရင္းရဲ႕ အမည္ကလဲ ေဒၚအမာပဲျဖစ္ပါတယ္။ က်ေနာ္ေလး စားၾကည္ညိဳတဲ့ သတင္းစာဆရာမႀကီးကလဲ ေဒၚအမာပါပဲ။ ဒါေၾကာင့္ သတင္းစာဆရာမႀကီး လူထုေဒၚအမာဟာ က်ေနာ့္ အေမပဲျဖစ္ပါတယ္…”လုိ႔ လိႈက္လိႈက္လဲွလဲွ ေႂကြးေၾကာ္ေၾကညာၿပီး “အေမ၊ ေနာက္ ႏွစ္သံုးဆယ္ေလာက္ အသက္ရွင္ေနအံုးမွျဖစ္မယ္။ အေမေတာင့္ထားပါအံုး…”လို႔ ဆက္ၿပီး ပန္ၾကားပါတယ္။ အဲဒါ သူေထာင္မက်ခင္ေလးမွာပါဘဲ။ က်ေနာ္တို႔ကလည္း က်ေနာ္တို႔အကို ကို၀င္းတင္ ေနာက္ထပ္ႏွစ္သံုးဆယ္မကေနပါဦး…၊ အေမလူထုေဒၚအမာလည္း ေနာက္ထပ္ ႏွစ္သံုးဆယ္မကေနပါဦး…၊ေတာင့္ထားၾကပါဦး…။
အေမတို႔နဲ႔အတူ ဒီမိုကေရစီေအာင္ပဲြႀကီးကို အတူဆင္ႏြဲၾကရေအာင္…။
ျမန္မာႏိုင္ငံသားတိုင္း မာနေတြ၊ အာဃာတေတြေဖ်ာက္ၿပီး ညီညီၫႊတ္ၫႊတ္နဲ႔ တပဲြတလမ္းႏဲြၾကစမ္းပါအံုးလို႔ တိုက္တြန္းလိုက္ရပါတယ္။
ရဲေဘာ္ႀကီးကို၀င္းတင္ သက္ရာေတာ္ရာေက်ာ္ရွည္ပါေစ။
ေမာင္စြမ္းရည္
(၂၀၀၅ ခုႏွစ္၊ ဇန္န၀ါရီလထုတ္ မိုးေသာက္ၾကယ္ဂ်ာနယ္ အတဲြ-၂ အမွတ္-၁အတြက္ေရးသားေပးခဲ့ေသာစာမူကို ျပန္လည္ေဖာ္ျပျခင္းျဖစ္ပါသည္)

0 comments:

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More